Pe aceeași temă
Ele au existat și în istoria mai îndepărtată, fiind vehicule pentru expansiunea colonială a Marii Britanii, Olandei, Franţei, Belgiei etc. În vremurile noastre, multe companii cu operațiuni globale cu greu pot fi privite ca având identitate națională; forța lor este foarte mare și, adesea, ele sunt incluse în galeria de actori nonstatali care mișcă treburile în spațiul global.
Globalizarea din ultimele decenii a încețoșat repere de formulare a politicii economice pentru state, guverne; mă refer, de pildă, la problematica fiscală, la preocuparea statelor pentru a avea venituri fiscale adecvate. Operațiuni crosfrontaliere s-au dezvoltat în virtutea lanțurilor de activități globale (global supply chains), în condiții diferite de dotare cu factori de producție ale statelor, de regimuri fiscale nu similare. Companiile globale sunt atrase de randamente diferite, de costul factorilor de producție, de regimuri de fiscalitate mai favorabile; ele încearcă să maximizeze câștiguri, să minimizeze costuri, inclusiv taxe și impozite – altfel spus, să optimizeze în sensul cel mai larg. Optimizarea (fiscală și nu numai) face parte din logica de mișcare și fructificare a capitalului.
Criza financiară și economică din ultimul deceniu a accentuat dificultăți ale statelor și a scos în evidență practici mai puțin bune ale firmelor globale. Contextul este definit de deficite bugetare în creștere fulgurantă în nu puține țări, după izbucnirea crizei în 2008, cu preluarea la datoria publică a unor datorii private, erodarea capacității statelor de a furniza bunuri publice de bază, slăbirea puternică a coeziunii sociale (a „cimentului“ ce ține o societate împreună) etc. Acest context explică de ce tot mai multe guverne din statele industrializate reexaminează regimurile fiscale care permit firmelor globale să „optimizeze fiscal“, cu bune și rele. OCDE (organizație ce reunește țările industrializate), G-20, alte organizații internaționale (inclusiv FMI și Banca Mondială), Comisia Europeană (ca reprezentant al statelor membre ale UE), SUA etc. redesenează cadrul fiscal în care operează firmele globale. Și lupta contra paradisurilor fiscale (tax havens) face parte din acest efort. Sunt de evocat aici dezvăluirile legate de PanamaLeaks, LuxLeaks, ce ilustrează extensia și adâncimea corupției, a evaziunii fiscale și a evitării plății taxelor și impozitelor –„portițe“ și subterfugii pe care le folosesc oameni avuți, politicieni, firme cu operațiuni crosfrontaliere, bănci și alte entități financiare. La acest șir trebuie adăugate crima organizată, persoane ce au legături cu finanțarea terorismului.
Firmele globale aduc beneficii când contribuie la o bună alocare a resurselor, la transfer de know-how, la progres economic în țări mai puțin dezvoltate. Ele sunt prezumate a promova practici bune (good practices), mai ales că nu ezită să critice practici „neprietenoase“ ale statelor, când interesele le sunt afectate. De aceea, când practicile lor sunt discutabile, inclusiv în privința conformării fiscale, este temei pentru a fi luate la întrebări. Iată o clasificare a conduitei companiilor ce operează în mai multe jurisdicții fiscale, în funcție de modul în care plățile fiscale sunt făcute:
- legale și corecte (fair), în sensul că se respectă legea în literă și spirit;
- legale și mai puțin corecte când se fructifică portițe din legislație și, adesea, se influențează cadrul normativ (și prin presiuni politice) pentru obținere de facilități;
- ce este (pare să fie) legal, dar este în fapt furt de valoare adăugată, când se recurge la operațiuni financiare de extragere de resurse (gen profit-shifting) și care sunt detrimentale, mai ales pentru state mai puţin dezvoltate, cu probleme bugetare acute.
Oricât ar fi de faimoase și de promotoare de progres, dacă nu își onorează obligațiile fiscale, firmele au de ce să fie sub focul autorităților naționale. Și are deplină justificare efortul de combatere a acestor practici. Așa se cuvine să înțelegem aplicarea în legislația din România și a Directivei (UE) 2016/881 în ceea ce privește schimbul obligatoriu de informații de natură fiscală (obligația firmelor de a furniza sistematic rapoarte ce includ informații privind veniturile, câștiguri și pierderi, capitalul declarat, profitul nedistribuit, personalul și imobilizările corporale). Audierile din Parlamentul European privind LuxLeaks, evaziunea fiscală (care înseamnă pierderi anuale de sute de miliarde de euro pentru autoritățile naționale) indică atitudinea opiniei publice față de acest fenomen.
În România, unde veniturile fiscale sunt circa 26% din PIB (2016), cele mai scăzute din UE, combaterea evaziunii fiscale trebuie să fie o prioritate maximă; date privind gradul de conformare, indisciplina financiară (a se vedea și analize ale unor colegi de la BNR) ilustrează slăbiciuni instituționale mari, conivențe blamabile, pratici rele ale unor firme autohotone și ale unora controlate de capital străin, ale unor firme internaționale.
Companiile globale au vizibilitate și putere. Într-o lume tot mai frământată și supusă unor șocuri adverse multiple, ele trebuie să se dovedească buni cetățeni (naționali, globali) în ce privește onorarea obligațiilor fiscale. Fiindcă nu poți avea afaceri prospere și te bucura de respect dacă oamenii suferă.