Pe aceeași temă
Nu există niciun dubiu că lumea complexă a politicii europene va deveni și mai agitată odată cu campaniile electorale din acel an. Acest lucru înseamnă că planurile și pregătirile pentru președinție vor necesita eforturi suplimentare, deci cooperarea cu Trio-ul, președinția Austriei, înainte, și a Finlandei, după, va fi crucială. Și să nu uităm că 2019 este prevăzut ca anul în care trebuie să se încheie toate negocierile pentru Brexit.
Într-un fel vă invidiez, căci vă asigur că va fi o președinție animată, cum nu au fost multe până acum, și pe parcursul căreia nu vă veți plictisi. În mod evident, unele lucruri le puteți învăța și pregăti dinainte, urmând exemplul președințiilor anterioare - țări precum Slovacia, care s-au confruntat de asemenea cu provocările organizării primei președinții și care s-au bucurat de succes; puteți colabora cu instituțiile europene, să îi angajați pe cei mai buni dintre cei mai buni, să anticipați, dar, în cele din urmă, arta improvizației va fi la fel de importantă ca orice altceva. Vor exista o mulțime de nopți nedormite, cești goale de cafea și ceai. Cel mai bine e să faceți mișcare dimineața devreme, căci nu veți avea prea mult timp pentru acest lucru după-amiaza.
Şase elemente care ar trebui reținute pentru tot acest drum
•Investiți în viitor. Însăși temelia unei președinții de succes o reprezintă investiția în capitalul uman, planificarea din timp și comunicarea cu Trio-ul (prezent și viitor), dar și cu Comisia Europeană, Secretariatul Consiliului și Parlamentul European.
• Întâlnirile eficiente sunt întâlnirile cele mai bune. Având în vedere că președinția își are sediul la Bruxelles, a fost esențial să definitivăm echipa din timp și am început prin a introduce treptat, în cadrul Reprezentanței Permanente, a unui regim de lucru specific președinției, încercând să ne adaptăm din timp: introducerea unei săptămâni de lucru de șase zile, începând duminică, cu reuniuni interne.
Vazil Hudák s-a alăturat Băncii Europene de Investiții în calitate de vicepreședinte la începutul lunii octombrie 2016. Înainte de această funcție, el a ocupat poziția de negociator-șef al Bugetului UE în timpul președinției slovace a Consiliului Uniunii Europene. A mai fost ministru al Economiei al Republicii Slovace din 2015 până în 2016. Anterior, a fost secretar de stat al Ministerului Finanțelor și reprezentant al Republicii Slovace în Consiliul de Guvernatori al Mecanismului European de Stabilitate. A fost, de asemenea, responsabil pentru industrie în cadrul Sectorului Public din divizia pentru Europa de Est în J.P. Morgan Chase și a lucrat pentru Citi Group și Institutul EastWest din SUA și Europa. Vazil Hudák și-a început cariera la Ministerul Federal al Afacerilor Externe al Cehoslovaciei. A studiat la Institutul de Relații Internaționale din Moscova, Universitatea Charles din Praga și Harvard Business School. |
• Legătura dintre capitală și Bruxelles. Canale de comunicare flexibile, rapide și deschise cu capitala sunt mai importante ca niciodată.
• Nu generați așteptări nerealiste, însă păstrați-vă viziunea. Fiecare țară care deține președinția rotativă pentru prima dată are tendința de a încerca să facă prea mult - acest lucru poate avea efecte inverse. Prin urmare, este esențial să se evalueze capacitățile interne, să se cunoască procedurile de la Bruxelles și să se identifice posibilele obstacole pentru fiecare dosar... Creați și pregătiți scenarii pentru eventualitatea în care lucrurile vor lua o turnură neașteptată. Familiarizarea cu partenerii instituționali, cât mai curând posibil, este la fel de importantă ca și cunoașterea altor reprezentanți ai statelor membre.
• Țineți cont de ciclurile politice - acest lucru interferează, de foarte multe ori, cu capacitatea Consiliului de a merge mai departe.
• Politica este un joc - să nu uitați niciodată asta atunci când intrați în arenă.
Bugetul UE - portofoliul meu în timpul președinției slovace a Consiliului UE
• Negocierea bugetului este un aspect central și trebuie să vă pregătiți pentru negocieri lungi, complicate, enervante și care se vor încheia adeseori târziu în noapte. Când este vorba de bani, nimeni nu renunță ușor. Riscul de blocaj este foarte mare, iar asta duce la situații dificile. Identificați riscurile și încercați să pregătiți soluții și concesii pentru a le rezolva, înainte ca problemele să apară în timpul discuțiilor.
• UE lucrează împreună, dar atunci când vine vorba de bugetul Uniunii, nu e niciun secret că niciun stat membru nu e dispus să semneze cecuri în alb.
• Alegeți cu foarte mare atenție și înțelepciune negociatorul-șef pentru buget; trecutul său profesional și personal, precum și experiența sa reprezintă o condiție prealabilă pentru a avea succes. Nu vă așteptați ca alții să vă menajeze.
Principalele realizări ale Ministerului de Finanțe
• Planul de investiții pentru Europa: extinderea EFSI, acceptată de Consiliu
Consiliul a convenit asupra poziției cu privire la propunerea de prelungire a duratei de viață a Fondului European pentru Investiții Strategice (EFSI), inițiativă emblematică a UE în cadrul Planului de Investiții pentru Europa. Compromisul convenit implică extinderea EFSI atât în termeni de durată, cât și privitor la capacitatea financiară, mobilizând investiții în valoare de cel puțin 500 de miliarde de euro până în 2020. De asemenea, se introduc o serie de îmbunătățiri operaționale, ținând seama de lecțiile învățate în primul an de punere în aplicare.
• Uniunea Piețelor de Capital: Consiliul a confirmat acordul cu privire la normele de prospect
Republica Slovacă a deţinut preşedinţia Consiliului Uniunii Europene în perioada 1 iulie - 31 decembrie 2016, într-un Trio alături de Olanda (a cărei preşedinţie a Consiliului a durat între 1 ianuarie şi 30 iunie 2016) şi Malta (care a preluat sarcina în perioada 1 ianuarie - 30 iunie 2017)
Proiectul de regulament privind prospectele vizează reducerea unuia dintre principalele obstacole de reglementare cu care se confruntă companiile atunci când emit titluri de capital și de debit. Înlocuind vechea directivă (2003/71/CE), acesta urmărește simplificarea obligațiilor administrative legate de publicarea prospectelor într-un mod care să continue să asigure faptul că investitorii sunt bine informați. Propunerea Consiliului a fost un element cheie al planului UE de a crea un sistem complet de funcționare a Uniunii Piețelor de Capital până la sfârșitul anului 2019. Regulamentul va contribui, de asemenea, la îmbunătățirea mediului de afaceri, în conformitate cu Planul de Investiții pentru Europa.
• Spălarea banilor și finanțarea terorismului: Consiliul a ajuns la un acord
Consiliul a convenit asupra poziției sale de negociere privind normele consolidate pentru prevenirea spălării banilor și finanțării terorismului. Proiectul de directivă urmărește două obiective principale - în primul rând, prevenirea folosirii sistemului financiar pentru finanțarea activităților infracționale; și, în al doilea rând, consolidarea normelor de transparență pentru a preveni nedeclararea unor fonduri.
Scopul este restrângerea mijloacelor financiare ale infractorilor, fără a crea obstacole inutile în calea funcționării sistemelor de plăți și a piețelor financiare. În urma valului de atacuri teroriste în Europa, Directiva urmărește să echilibreze nevoia de securitate sporită cu necesitatea de a proteja drepturile fundamentale și libertățile economice.
• Uniunea Piețelor de Capital: regulile privind capitalul de risc au fost convenite de către Consiliu
Consiliul a convenit asupra poziției de negociere cu privire la modificarea normelor UE care vizează stimularea investițiilor în capital de risc și a întreprinderilor sociale. Regulamentul propus face parte din planul UE de a dezvolta un sistem complet de funcționare a Uniunii Piețelor de Capital, prin diversificarea surselor de finanțare pentru întreprinderile din Europa și pentru proiectele pe termen lung. De asemenea, propunerea este în strânsă legătură cu Planul de Investiții pentru Europa.
• Președinția slovacă a încheiat cu succes negocierile privind Fondurile de Piață Monetară
Președinția slovacă a Consiliului UE a încheiat cu succes negocierile privind cadrul de reglementare propus de către UE pentru Fondurile de Piață Monetară (FPM), negocieri care durau de mai bine de trei ani. Legislația face parte din eforturile internaționale de dezvoltare a unui cadru de reglementare solid pentru sectorul bancar „din umbră“.
În UE, FPM gestionează active de peste 1.000 de miliarde de euro. Aceste fonduri investesc în instrumente financiare pe termen scurt emise de către bănci, guverne sau corporații și joacă un rol esențial în economia reală. Acestea oferă o sursă importantă de finanțare pe termen scurt pentru companii și investitori profesioniști. Deși considerate investiții cu risc scăzut în timpul crizei financiare, FPM au înregistrat o scădere considerabilă în lichidități, fapt ce a provocat discuții la nivel G20 cu privire la modul de îmbunătățire a rezistenței acestora la tensiunile de pe piața financiară. Pentru a îndeplini angajamentele internaționale ale UE, noul regulament FPM îmbunătățește capacitatea fondurilor de a rezista mai bine la presiunea răscumpărărilor crescute ale investitorilor în condiții de criză, care de altfel ar putea pune în pericol valoarea activelor acestora.
Noua legislație UE impune ca FPM să investească numai în active de calitate, introduce norme de transparență în ceea ce privește compoziția portofoliului unui FPM, limitează dependența FPM față de agențiile externe de rating de credit și aplică măsuri care să asigure lichidități suficiente și o gestionare eficientă a riscurilor, reducând în același timp legăturile dintre FPM și sistemul bancar prin interzicerea sponsorizărilor.
Președinția a marcat un succes important în domeniul fiscal
Consiliul a convenit cu privire la criteriile și procesul de stabilire a unei liste UE a jurisdicțiilor necooperante în domeniul fiscal. Evaluarea jurisdicțiilor necooperante urmează să fie finalizată până în septembrie 2017, astfel încât Consiliul să poată aproba lista până la sfârșitul anului 2017. Procesul va fi unul continuu și regulat.
În domeniul evaziunii fiscale și al spălării banilor, Consiliul a convenit asupra unei propuneri ce acordă acces autorităților fiscale la informațiile deținute de către autoritățile responsabile cu prevenirea spălării banilor. Directiva va impune statelor membre să permită și accesul la informații cu privire la adevărații beneficiari ai dreptului de proprietate asupra companiilor. Această măsură se va aplica de la 1 ianuarie 2018.
Propunerea face parte dintr-o serie de măsuri înaintate de Comisie în iulie 2016, în urma scandalului Panama Papers din aprilie 2016.