Ce este Occidentul? O aventură teologico-politică

Mihail Neamtu | 06.09.2016

„Atributele societății occidentale sunt speciale: moștenirea clasică, creștinismul, separația între Stat și Biserică, supremația legii și societatea civilă.“ (Samuel Huntington)

SHARE 6

Pe aceeași temă

 

Occidentul nu e niciodată ceea ce pare la prima vedere. Turistul curios va remarca foarte ușor strălucirea zonelor comerciale, ceasurile scumpe sau mașinile de lux. În fapt, abundența lumii apu­sene este rezultatul unui vast proiect civilizațional.

 

Occidentul înseamnă, si­multan, seriozitatea și de­pravare: Augustus & Nero; stoicism și creștinism: Se­neca & Pavel; știință elină și drept roman: Euclid și Iustinian; ascetism mistic și senzorialism poetic: Ma­xim Mărturisitorul & Dante Alighieri; omul Renașterii și omul Re­for­mei: Michelangelo Buonarroti & Jean Cal­vin; toleranța religioasă și pluralism po­litic: Erasmus din Rotterdam & Baruch Spi­noza; artă vizuală și har muzical: Rem­brandt & Bach; democrație reprezentativă și oportunitate economică: Thomas Jeffer­son & Adam Smith; strategie militară și superioritate tehnologică: Clausewitz & Krupp; pasiunea raționalistă și elogiul le­ga­lității: Immanuel Kant & William Black­stone; proprietate privată și credit bancar: John Locke & John D. Rockefeller; se­pa­rația puterilor și asociațiile civile: Mon­tes­quieu & Alexis de Tocqueville; abundență materială și filantropie: Andrew Carnegie & Maica Tereza; inovație și antreprenoriat: Thomas Eddison & Steve Jobs; erudiție și genialitate: Mircea Eliade & Ludwig Wit­t­genstein; spirit profetic și curaj retoric: Die­trich Bonhoeffer & Winston Churchill; etica muncii și excelență profesională: Mar­garet Thatcher & Zig Ziglar; științele naturii și cultul istoriei: Isaac Newton & Nicolae Iorga; instituții publice și sfera pri­vată: Hegel & Friedrich von Hayek; mar­tiraj și suferință: Ernst Cohen & Pavel Flo­renski; pelerinaj spiritual și delir narcotic: Fatima & Woodstock; libertate de con­știin­ță și prosperitate: Aleksandr Soljenițîn & Do­nald Trump; luxul vitrinelor și cu­ră­țe­nia străzilor: Coco Chanel & munici­pa­li­ta­tea din Zürich; sport grațios și con­su­me­rism decadent: Nadia Comăneci & Ri­han­na; patriotism sacrificial și individualism artistic: Iuliu Maniu & Constantin Brân­cuși; pragmatism și idealism geopolitic: Henry Kissinger & Ronald Reagan.

 

Coșul de opțiuni este larg, iar oferta pare contradictorie. Fundamental rămâne drep­tul fiecăruia dintre noi de a alege. Când libertatea a dispărut, civilizația e pe ducă.

 

Creștinism, profetism și individualitate

 

Fără libertate, omul n-are demnitate.

 

Marele Cod al culturii europene numit Bi­blia ne spune că demnitatea lui Adam a iz­vorât din posibilitatea de-a opta - o în­zes­trare pe care Ziditorul universului i-a con­ferit-o în exclusivitate. Plantele n-au de ales; nici pietrele. Când este lipsit de aceas­tă facultate, orice muritor revine la condiția ontologică a dobitoacelor. De la Moise sau profeții Vechiului Testament și până la scrierile apostolului Pavel, măr­tu­ria textelor patristice sau retorica puri­tanilor americani, civilizația Decalogului a susținut că natura umană se definește prin exercițiul alegerii personale.

 

Am redescoperit caracterul central al li­ber­tă­ții pentru lumea occidentală când, într-o pinacotecă din Viena, am privit pânzele lui Pieter Bruegel cel Bă­trân, cel obsedat de lupta cosmică între Post și Car­naval... Splendoarea ale­ge­rii personale am regăsit-o și în pictura lui Rembrandt - maestrul care a zugrăvit cu atâta delicatețe în­toar­cerea fiului risipitor în bra­țele tatălui. Apariția creș­tinismului a vindecat Eu­ropa de idolatrie: vacile sa­cre ori cultul maimuței au rămas practici specifice altor culturi. Pentru occidentali, doar omul se împlinește ori își ratează menirea. Tema libertății e constitutivă pen­tru orizontul spiritual definit de axa Ierusalim-Atena-Roma. Ne putem întreba, acum: ar fi prosperat societatea apuseană în absența unui proiect teologico-politic de îmblânzire a naturii umane (prin cre­dință) și de uzurpare a impulsurilor fara­o­nice (prin supremația legii)?

 

Fie că libertatea individuală derivă dintr-un exercițiu al rațiunii (așa cum socoteau dominicanii inspirați de scrierile lui Aris­totel), fie că libertatea este expresia voin­ței (așa cum credeau franciscanii persua­dați de teologia lui Augustin din Hippona), diferența față de regnul animal apare ori­unde există human agency. Teologia a fă­cut ca termeni precum schimbarea men­talității (metanoia) să devină mai impor­tanți decât vechile categorii ale gândirii grecești: physis ori polis. Creștinismul a contribuit, așadar, la democratizarea spa­țiului social și la dezbrăcarea instituțiilor publice ale Occidentului de reflexele des­potice ale puterii executive.

 

Timp de secole, structurile asociative ale mo­nahismului occidental au funcționat ca bastion al profetismului social. Figurile ste­lare ale comunităților spirituale, cum ar fi Ambrozie din Milan, Atanasie din Ale­xan­dria sau Ioan Gură de Aur, și-au ma­ni­fes­tat scepticismul ironic față de puterea po­li­ti­că. Cum și-au permis slujitorii al­tarului să înfrunte deciziile unor împărați de la Ro­ma sau Constantinopol? În vir­tutea ofi­ciu­lui sacerdotal, dar și a preoției univer­sa­le proclamate de Evanghelia lui Hristos.

 

Sinoadele ecumenice și adunările con­ci­liare locale presupuneau, de asemenea, un sistem ecleziastic de guvernare bazat pe noțiunea de reprezentare (ceea ce l-a fă­cut pe Constantin Noica să spună că Eu­ropa s-a născut în 325, la Niceea). Liderii chemați să redacteze Crezul Bisericii creș­tine n-au putut ignora vocea popo­rului. În plus, viața sacramentală deschisă tu­turor credincioșilor a creat, din nou, un spa­țiu social egalitar pe care cetatea gre­cească, structurată ierarhic, nu l-a putut imagina niciodată. Sclavii și femeile erau emancipați de vechile legături impuse de cultul păgân al familiei patriarhale. Egeria din Spania, Paula din Roma, Melania cea Tânără sau Olimpiada din Constantinopol și-au asumat rolul de sponsori ai vieții spi­rituale din cetățile Mediteranei.

 

Prin credință, libertatea față de patimi și față de constrângerile lumii fizice devenea accesibilă nu doar oamenilor înzestrați cu minte (așa cum și-au dorit filozofii An­ti­chității clasice), ci și muritorilor de rând. „Dumnezeu este cu noi“, afirmau creș­tinii, relativizând astfel cultul platonic al intelectului, complexul de superioritate et­nică al romanilor față de barbari, „no­ro­cul“ (fortuna) invocat de clasele aristo­cratice sau ciclul temporal al creșterii și descreșterii, observat în natură.

 

Modernitatea occidentală și națiunile libere

 

Nu doar oamenii luați individual, ci și na­țiu­nile europene și-au dorit libertatea. Din acest motiv, monarhiile constitu­țio­nale ale Europei și-au pus treptat regii (sau re­gi­ne­le) sub control parlamentar. Pu­terea exe­cutivă s-a legitimat printr-un man­dat re­prezentativ, împrospătat după fiecare run­dă de alegeri. Îmbrăcată în cu­lorile liber­tă­ții, democrația creștină a per­mis lărgirea bazei de recrutare a talentului civic.

 

Un document normativ pentru tradiția oc­cidentală, așa cum este Constituția Sta­telor Unite, face din dreptul la viață, drep­tul la proprietate și dreptul la libertate valori sacrosancte. Dincolo de granițele lumii nord-atlantice, supușii unui șah per­san, țar rus sau împărat chinez n-aveau deloc demnitatea unui om înzestrat cu „drepturi inalienabile“. Pentru semnatarii Declarației de Independență, sursa dem­nității omului nu era guvernul, ci Provi­dența. De aici și suspiciunea funciară a sis­temului republican față de acumularea pu­terii în mâinile unei singure persoane (re­gele sau președintele) ori ale unei singure instituții (guvernul). În plus, drepturile fundamentale nu pot fi plebiscitate, ci doar afirmă (precum axiomele geometriei în spațiul euclidian).

 

Chiar dinaintea modernității, așadar, Occi­dentul s-a lansat într-o vastă aventură cu uri­așe consecințe asupra întregului ma­pa­mond. Deși numeroase puteri guver­na­men­tale au tolerat comerțul cu sclavi (din Africa și Brazilia până în America de Nord sau Caraibe), societatea civilă a reacționat și a câștigat o grea bătălie pentru con­știin­ță. Grigore de Nyssa condamnase deja la finele veacului al IV-lea maladia socială pe ca­re mișcarea lui William Wilberforce a reu­șit s-o eradicheze abia spre începutul se­colului XIX. Actul de-a cumpăra și de-a vin­de omul făcut după chipul și asemă­na­rea lui Dumnezeu contrazice esența vieții: aceea de-a fi un dar al Ziditorului făcut celei mai nobile creaturi. Cu aceste argu­mente teologice, preoțimea ortodoxă s-a putut împotrivi iobăgiei din Transilvania. Nu poți tranzacționa oamenii ca pe niște oi sau capre, predicând apoi Evanghelia în zilele de sărbătoare.

 

Este adevărat, însă, că șerbia est-euro­pe­nilor n-a fost abolită de regimurile au­to­ritare ale otomanilor, ci de către susți­nă­torii libertății individuale și ai egalității în fața legii. După războaiele napoleoneene și după războiul civil din America, mili­oane de occidentali au fost recunoscuți drept membri legitimi ai unui corp politic numit națiune. Între universalitatea Bise­ri­cii și particularitatea orașului, națiunea a devenit mediatorul identității publice a sinelui. Așa cum observa Pierre Manent, națiunile Europei au apărut pentru a pro­mite cetățenilor, simultan, libertatea gre­cilor (și tumultul agorei) dimpreună cu pa­cea romană (și supunerea față de lege).

 

În anumite focare de rasism sau antise­mitism ale lumii europene, discriminările au persistat în mod lamentabil. Ideea regulativă a Occidentului a rămas, însă, li­bertatea individuală. Cronica lumii noas­tre include, așadar, istoria teribilei încleș­tări între fatalitatea geografiei și opor­tu­nitatea socială, între frică și curaj, între con­știință și gregaritate, între tiranie și libertate. Ocidentul a permis unora să fie gro­parii talanților proprii, iar altora să devină lucrători harnici în țarina lumii. Virtutea morală și prosperitatea eco­no­mi­că s-au născut, însă, pe solul libertății.

 

* Mihail Neamțu (www.mihailneamtu.org) este doctor al Universității din Londra.

Comentarii 6

toma necredinciosu' - 09-15-2016

"Fără libertate, omul n-are demnitate. Marele Cod al culturii europene numit Bi­blia ne spune că demnitatea lui Adam a iz­vorât din posibilitatea de-a opta - o în­zes­trare pe care Ziditorul universului i-a con­ferit-o în exclusivitate. Plantele n-au de ales; nici pietrele. Când este lipsit de aceas­tă facultate, orice muritor revine la condiția ontologică a dobitoacelor. De la Moise sau profeții Vechiului Testament și până la scrierile apostolului Pavel, măr­tu­ria textelor patristice sau retorica puri­tanilor americani, civilizația Decalogului a susținut că natura umană se definește prin exercițiul alegerii personale." Cum se impaca afirmatia de mai sus cu a doua porunca a decalogului: "Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu g(z)elos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam." Asa suna intreaga cea de a doua porunca. Unde ramine liberul arbitru daca Domnul pedepseste pina in a treia si a patra generatie. A cincea generatie s-il recapata. Sa vina apologetii, sa ma indrume, sa ma certe. Eu cred ca exact aici isi da crestinismul cu firma-n cap. Jahwe ma pedepseste pentru vinile strabunicilor, si ma pot mintui prin suferinta si sacrificiul uman indurat de altu'. Nimic pe barba mea. Si pedeapsa, dar si mintuirea le datorez altora. Eu si demnitatea mea pot sa nu-mi fie de nici un folos. Abandonul tuturor facultatiilor critice, insa, ajuta grozav. Si mai e ceva. Bietul Adam. Cum zicea Christopher Hitchens, Adam a fost creat bolnav si i s-a poruncit sa fie sanatos. Ce demnitate sa avem in asemenea circumstante. La ce demnitate ne putem astepta de la un Dumnezeu capricios. Omul nu poate decit prin emanciparea fata de Jahwe sa-si cucereasca demnitatea. Demnitatea, ca si libertatea nu par a putea sa fie cadouri ci numai cuceriri. Nasol, nu-i asa domnule Neamtu. Dar asta e problema la dumneavoastra teologii. Nu vreti sa va lasati condusi in directia indicata de evidente. Extrageti din Biblie ce va convine. In fiecare epoca altceva. Cu Biblia in mina au fost justificate toate barbariile, de la inchizitie pina la sclavagism. Iar biserica noastra ortodoxa nu a fost mai breaza decit cea metodista a lui Whitefield( ca nu a existat doar Wilberforce, iar aici putintica onestitate intelectuala s-ar fi impus, sa-mi fie cu iertare). Biserica a tinut robi in tarile romane pina in 1856. Pai cum, popii Cis-Silvani nu citeau din aceeasi Biblie? Sau poate popii transilvani erau mai aproape de leaganul iluminismului decit confratii moldo-vlahi? Intreb si eu, biet mirean ratacit. M-am cam saturat sa mi se spuna intr-una cite daruri mi-a facut crestinismul. Nu mi-a facut. Toate binefacerile pe care apologeti de pretutinde le proslavesc au fost obtinute impotriva preceptelor crestine si a birocratiilor eclesiastice. Lupte sa mai dau si astazi. In Romania lui 2016 inca mai trebuiesc salvate minoritatile sexuale din ghearea lui Jahwe si a adeptilor sai. Cum se face ca biserica nu a sarit inca in ajutorul lor. Nu sint si ei facuti dupa chipul si asemanarea Domnului. Probabil ca nu. Sau l-a vazut cineva pe Daniel Ciobotea, Stelian Tofana, Plesu, Patapievici, Baconschi, Radu Preda sau Eugen Tanasescu sa sara la bataie in favoarea homosexualilor. Toti cei sus mentionati sint persoane de tot respectul, au dupa mine, insa, cusurul de a nu recunoaste creatia Domnului in totalitatea ei. Domnule Neamtu, lucrurile nu stau asa cum v-ar placea dumneavoastra. Dupa Darwin nu se mai poate pretinde ca ar fi avut dreptate William Paley. Paley a gresit. Darwin a avut dreptate. Punct. La fel se comporta Decalogul lui Moise fata de Declaratia drepturilor omului. Decalogul a fost o prima tentativa de codificare ale drepturilor omului. Iar primele tentative, deobicei, nu sint si cele mai reusite. Decalogul nu mai poate fi revizuit. A fost scris de insasi Jahwe, batut in piatra nu ori cum. Drepturile omului vor fi revizuite adaugate samd. Ma tot mir cum de a irosit Jahwe primele patru din zece porunci cu prostioare si sa uite sa ne spuna sa nu ne tinemi sclavi sa nu ne ucidem copii in batai, sa protejam mediul etc. Fac o profetie, ma arunc. In urmatorii cincizeci de ani primatele din familia hominidelor vor fi protejate de Carta drepturilor omului sau ceva asemanator cu toate ca in Facerea 1:28 scrie: Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!" Asa se va intimpla in pofida intelepciunii biblice, si omul va vedea ca asa e bine. Salut. Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!"

Răspunde

laur22 - 09-09-2016

bal bal mult bal bal. Occidentul nu e ceea ce se vede cu ochiul liber ci ceea ce imi imaginez eu de aici din fundul curtzi ca este. Marea cultura si civilizatie institutzionala occidentala nu a avut nici-o problema ideologica sau metodologica cu traficul de sclavi ori genocidul planificat din America ori Australia. Nu nu nu a fost nici-o problema sclavia si genocidul au fost pe deplin compatibile cu marile instituztii ale occidentului = staul de drept britanic, francez, olandez spaniol ori portughez. Asa ca …. Hai prosteste-ma , hai daca-tzi da mana !

Răspunde

bob - 09-06-2016

un surescitat aiuristic! a facut o lista-wikipedia de nume si a tras doua slogane!

Răspunde

V Popa - 09-06-2016

Ma tem ca l-ati uitat pe Marx care scria in 1844 in "Problema Evreiasca": "Despartirea omului in evreu si cetatean, protestant si cetatean, a omului religios in om si cetatean nu este nici o deceptie impotriva calitatii de cetatean, nici o cale ocolita de emancipare politica, este emanciparea politica in sine, metoda politica de emancipare de religie. Bineinteles, in perioadele in care statul politic este creat in mod violent din sanul societatii civile, cand eliberarea politica este forma prin care oamenii aspira la eliberarea lor, statul poate si trebuie sa mearga pana la abolirea religiei, la distrugerea religiei. Dar acest lucru poate fi facut doar in masura in care se continua cu abolirea proprietatii dusa la extrem, prin confiscare, prin taxare progresiva, la fel cum se merge pana la abolirea vietii, la gilotina."

Răspunde

Valentin Cernea - 09-06-2016

Biblia , cartea de baza a europenilor, ne spune ca Adam opteaza in limitele date de Creator. Numai Dumnezeu stie tot si cunoaste tot pana la sfarsitul istoriei si guverneaza viata oamenilor. De aici rezulta problema crestinismuui, anume problema raului. De ce nu poate impiedica Dumnezeu care stie totul dinainte, aparatia unori "adami" tip Hitler de exemplu? De ce trebuie sa moara un copil nevinovat pe strada calcat de o masina ? Un posibil raspuns il gasim in Cartea lui Iov. Dumnezeu ii spune lui Iov ca problema lui nu este Iov ( si aici eu cred ca se referea la omenire in general ) , problema lui Dumnezeu este Leviatanul, fiara pe care numai el o poate ucide , nu omul. Deci exista un rau si in lumea creata nu numai in cea necreata. Nivelul de civilizatie atins de cultura occidentala nu este rodul Bibliei. este rodul miscarii renascentiste, a muncii de cercetare stiintifica exemplare depuse de calugari in epoca medievala , este rodul staruintei in cercetarea lumii facute pe cai stiintifice, este rodul inteligentei oamenilor care au stiut sa se foloseasca de ce au descoperit Sa nu uitam ca sacerdotii Bisericii a cautat sa impiedice aceasta miscare de redesteptare a omului din frica de a nu li se mai recunoaste suprematia ! Inchizitia a facut ravagii in acea perioada. Acum ISIS face la fel folosind aceleasi metode. Europa este modelul de civilizatie umana realizat prin forte proprii ale umanitatii. Eu cred ca pe Dumnezeu efortul asta civilizator facut de om il va ajuta foarte mult in lupta cu Leviatanul.

Răspunde

ion - 09-06-2016

iar lozinci surescitate! eu nu inteleg cine suporta gargara asta pseudointelectuala si imitatic-conservatoare de balta in stil pseudoamerican!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22