Pe aceeași temă
Occidentul nu e niciodată ceea ce pare la prima vedere. Turistul curios va remarca foarte ușor strălucirea zonelor comerciale, ceasurile scumpe sau mașinile de lux. În fapt, abundența lumii apusene este rezultatul unui vast proiect civilizațional.
Occidentul înseamnă, simultan, seriozitatea și depravare: Augustus & Nero; stoicism și creștinism: Seneca & Pavel; știință elină și drept roman: Euclid și Iustinian; ascetism mistic și senzorialism poetic: Maxim Mărturisitorul & Dante Alighieri; omul Renașterii și omul Reformei: Michelangelo Buonarroti & Jean Calvin; toleranța religioasă și pluralism politic: Erasmus din Rotterdam & Baruch Spinoza; artă vizuală și har muzical: Rembrandt & Bach; democrație reprezentativă și oportunitate economică: Thomas Jefferson & Adam Smith; strategie militară și superioritate tehnologică: Clausewitz & Krupp; pasiunea raționalistă și elogiul legalității: Immanuel Kant & William Blackstone; proprietate privată și credit bancar: John Locke & John D. Rockefeller; separația puterilor și asociațiile civile: Montesquieu & Alexis de Tocqueville; abundență materială și filantropie: Andrew Carnegie & Maica Tereza; inovație și antreprenoriat: Thomas Eddison & Steve Jobs; erudiție și genialitate: Mircea Eliade & Ludwig Wittgenstein; spirit profetic și curaj retoric: Dietrich Bonhoeffer & Winston Churchill; etica muncii și excelență profesională: Margaret Thatcher & Zig Ziglar; științele naturii și cultul istoriei: Isaac Newton & Nicolae Iorga; instituții publice și sfera privată: Hegel & Friedrich von Hayek; martiraj și suferință: Ernst Cohen & Pavel Florenski; pelerinaj spiritual și delir narcotic: Fatima & Woodstock; libertate de conștiință și prosperitate: Aleksandr Soljenițîn & Donald Trump; luxul vitrinelor și curățenia străzilor: Coco Chanel & municipalitatea din Zürich; sport grațios și consumerism decadent: Nadia Comăneci & Rihanna; patriotism sacrificial și individualism artistic: Iuliu Maniu & Constantin Brâncuși; pragmatism și idealism geopolitic: Henry Kissinger & Ronald Reagan.
Coșul de opțiuni este larg, iar oferta pare contradictorie. Fundamental rămâne dreptul fiecăruia dintre noi de a alege. Când libertatea a dispărut, civilizația e pe ducă.
Creștinism, profetism și individualitate
Fără libertate, omul n-are demnitate.
Marele Cod al culturii europene numit Biblia ne spune că demnitatea lui Adam a izvorât din posibilitatea de-a opta - o înzestrare pe care Ziditorul universului i-a conferit-o în exclusivitate. Plantele n-au de ales; nici pietrele. Când este lipsit de această facultate, orice muritor revine la condiția ontologică a dobitoacelor. De la Moise sau profeții Vechiului Testament și până la scrierile apostolului Pavel, mărturia textelor patristice sau retorica puritanilor americani, civilizația Decalogului a susținut că natura umană se definește prin exercițiul alegerii personale.
Am redescoperit caracterul central al libertății pentru lumea occidentală când, într-o pinacotecă din Viena, am privit pânzele lui Pieter Bruegel cel Bătrân, cel obsedat de lupta cosmică între Post și Carnaval... Splendoarea alegerii personale am regăsit-o și în pictura lui Rembrandt - maestrul care a zugrăvit cu atâta delicatețe întoarcerea fiului risipitor în brațele tatălui. Apariția creștinismului a vindecat Europa de idolatrie: vacile sacre ori cultul maimuței au rămas practici specifice altor culturi. Pentru occidentali, doar omul se împlinește ori își ratează menirea. Tema libertății e constitutivă pentru orizontul spiritual definit de axa Ierusalim-Atena-Roma. Ne putem întreba, acum: ar fi prosperat societatea apuseană în absența unui proiect teologico-politic de îmblânzire a naturii umane (prin credință) și de uzurpare a impulsurilor faraonice (prin supremația legii)?
Fie că libertatea individuală derivă dintr-un exercițiu al rațiunii (așa cum socoteau dominicanii inspirați de scrierile lui Aristotel), fie că libertatea este expresia voinței (așa cum credeau franciscanii persuadați de teologia lui Augustin din Hippona), diferența față de regnul animal apare oriunde există human agency. Teologia a făcut ca termeni precum schimbarea mentalității (metanoia) să devină mai importanți decât vechile categorii ale gândirii grecești: physis ori polis. Creștinismul a contribuit, așadar, la democratizarea spațiului social și la dezbrăcarea instituțiilor publice ale Occidentului de reflexele despotice ale puterii executive.
Timp de secole, structurile asociative ale monahismului occidental au funcționat ca bastion al profetismului social. Figurile stelare ale comunităților spirituale, cum ar fi Ambrozie din Milan, Atanasie din Alexandria sau Ioan Gură de Aur, și-au manifestat scepticismul ironic față de puterea politică. Cum și-au permis slujitorii altarului să înfrunte deciziile unor împărați de la Roma sau Constantinopol? În virtutea oficiului sacerdotal, dar și a preoției universale proclamate de Evanghelia lui Hristos.
Sinoadele ecumenice și adunările conciliare locale presupuneau, de asemenea, un sistem ecleziastic de guvernare bazat pe noțiunea de reprezentare (ceea ce l-a făcut pe Constantin Noica să spună că Europa s-a născut în 325, la Niceea). Liderii chemați să redacteze Crezul Bisericii creștine n-au putut ignora vocea poporului. În plus, viața sacramentală deschisă tuturor credincioșilor a creat, din nou, un spațiu social egalitar pe care cetatea grecească, structurată ierarhic, nu l-a putut imagina niciodată. Sclavii și femeile erau emancipați de vechile legături impuse de cultul păgân al familiei patriarhale. Egeria din Spania, Paula din Roma, Melania cea Tânără sau Olimpiada din Constantinopol și-au asumat rolul de sponsori ai vieții spirituale din cetățile Mediteranei.
Prin credință, libertatea față de patimi și față de constrângerile lumii fizice devenea accesibilă nu doar oamenilor înzestrați cu minte (așa cum și-au dorit filozofii Antichității clasice), ci și muritorilor de rând. „Dumnezeu este cu noi“, afirmau creștinii, relativizând astfel cultul platonic al intelectului, complexul de superioritate etnică al romanilor față de barbari, „norocul“ (fortuna) invocat de clasele aristocratice sau ciclul temporal al creșterii și descreșterii, observat în natură.
Modernitatea occidentală și națiunile libere
Nu doar oamenii luați individual, ci și națiunile europene și-au dorit libertatea. Din acest motiv, monarhiile constituționale ale Europei și-au pus treptat regii (sau reginele) sub control parlamentar. Puterea executivă s-a legitimat printr-un mandat reprezentativ, împrospătat după fiecare rundă de alegeri. Îmbrăcată în culorile libertății, democrația creștină a permis lărgirea bazei de recrutare a talentului civic.
Un document normativ pentru tradiția occidentală, așa cum este Constituția Statelor Unite, face din dreptul la viață, dreptul la proprietate și dreptul la libertate valori sacrosancte. Dincolo de granițele lumii nord-atlantice, supușii unui șah persan, țar rus sau împărat chinez n-aveau deloc demnitatea unui om înzestrat cu „drepturi inalienabile“. Pentru semnatarii Declarației de Independență, sursa demnității omului nu era guvernul, ci Providența. De aici și suspiciunea funciară a sistemului republican față de acumularea puterii în mâinile unei singure persoane (regele sau președintele) ori ale unei singure instituții (guvernul). În plus, drepturile fundamentale nu pot fi plebiscitate, ci doar afirmă (precum axiomele geometriei în spațiul euclidian).
Chiar dinaintea modernității, așadar, Occidentul s-a lansat într-o vastă aventură cu uriașe consecințe asupra întregului mapamond. Deși numeroase puteri guvernamentale au tolerat comerțul cu sclavi (din Africa și Brazilia până în America de Nord sau Caraibe), societatea civilă a reacționat și a câștigat o grea bătălie pentru conștiință. Grigore de Nyssa condamnase deja la finele veacului al IV-lea maladia socială pe care mișcarea lui William Wilberforce a reușit s-o eradicheze abia spre începutul secolului XIX. Actul de-a cumpăra și de-a vinde omul făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu contrazice esența vieții: aceea de-a fi un dar al Ziditorului făcut celei mai nobile creaturi. Cu aceste argumente teologice, preoțimea ortodoxă s-a putut împotrivi iobăgiei din Transilvania. Nu poți tranzacționa oamenii ca pe niște oi sau capre, predicând apoi Evanghelia în zilele de sărbătoare.
Este adevărat, însă, că șerbia est-europenilor n-a fost abolită de regimurile autoritare ale otomanilor, ci de către susținătorii libertății individuale și ai egalității în fața legii. După războaiele napoleoneene și după războiul civil din America, milioane de occidentali au fost recunoscuți drept membri legitimi ai unui corp politic numit națiune. Între universalitatea Bisericii și particularitatea orașului, națiunea a devenit mediatorul identității publice a sinelui. Așa cum observa Pierre Manent, națiunile Europei au apărut pentru a promite cetățenilor, simultan, libertatea grecilor (și tumultul agorei) dimpreună cu pacea romană (și supunerea față de lege).
În anumite focare de rasism sau antisemitism ale lumii europene, discriminările au persistat în mod lamentabil. Ideea regulativă a Occidentului a rămas, însă, libertatea individuală. Cronica lumii noastre include, așadar, istoria teribilei încleștări între fatalitatea geografiei și oportunitatea socială, între frică și curaj, între conștiință și gregaritate, între tiranie și libertate. Ocidentul a permis unora să fie groparii talanților proprii, iar altora să devină lucrători harnici în țarina lumii. Virtutea morală și prosperitatea economică s-au născut, însă, pe solul libertății.
* Mihail Neamțu (www.mihailneamtu.org) este doctor al Universității din Londra.