Pe aceeași temă
Occidentul nu e niciodată ceea ce pare la prima vedere. Turistul curios va remarca foarte ușor strălucirea zonelor comerciale, ceasurile scumpe sau mașinile de lux. În fapt, abundența lumii apusene este rezultatul unui vast proiect civilizațional.
Occidentul înseamnă, simultan, seriozitatea și depravare: Augustus & Nero; stoicism și creștinism: Seneca & Pavel; știință elină și drept roman: Euclid și Iustinian; ascetism mistic și senzorialism poetic: Maxim Mărturisitorul & Dante Alighieri; omul Renașterii și omul Reformei: Michelangelo Buonarroti & Jean Calvin; toleranța religioasă și pluralism politic: Erasmus din Rotterdam & Baruch Spinoza; artă vizuală și har muzical: Rembrandt & Bach; democrație reprezentativă și oportunitate economică: Thomas Jefferson & Adam Smith; strategie militară și superioritate tehnologică: Clausewitz & Krupp; pasiunea raționalistă și elogiul legalității: Immanuel Kant & William Blackstone; proprietate privată și credit bancar: John Locke & John D. Rockefeller; separația puterilor și asociațiile civile: Montesquieu & Alexis de Tocqueville; abundență materială și filantropie: Andrew Carnegie & Maica Tereza; inovație și antreprenoriat: Thomas Eddison & Steve Jobs; erudiție și genialitate: Mircea Eliade & Ludwig Wittgenstein; spirit profetic și curaj retoric: Dietrich Bonhoeffer & Winston Churchill; etica muncii și excelență profesională: Margaret Thatcher & Zig Ziglar; științele naturii și cultul istoriei: Isaac Newton & Nicolae Iorga; instituții publice și sfera privată: Hegel & Friedrich von Hayek; martiraj și suferință: Ernst Cohen & Pavel Florenski; pelerinaj spiritual și delir narcotic: Fatima & Woodstock; libertate de conștiință și prosperitate: Aleksandr Soljenițîn & Donald Trump; luxul vitrinelor și curățenia străzilor: Coco Chanel & municipalitatea din Zürich; sport grațios și consumerism decadent: Nadia Comăneci & Rihanna; patriotism sacrificial și individualism artistic: Iuliu Maniu & Constantin Brâncuși; pragmatism și idealism geopolitic: Henry Kissinger & Ronald Reagan.
Coșul de opțiuni este larg, iar oferta pare contradictorie. Fundamental rămâne dreptul fiecăruia dintre noi de a alege. Când libertatea a dispărut, civilizația e pe ducă.
Creștinism, profetism și individualitate
Fără libertate, omul n-are demnitate.
Marele Cod al culturii europene numit Biblia ne spune că demnitatea lui Adam a izvorât din posibilitatea de-a opta - o înzestrare pe care Ziditorul universului i-a conferit-o în exclusivitate. Plantele n-au de ales; nici pietrele. Când este lipsit de această facultate, orice muritor revine la condiția ontologică a dobitoacelor. De la Moise sau profeții Vechiului Testament și până la scrierile apostolului Pavel, mărturia textelor patristice sau retorica puritanilor americani, civilizația Decalogului a susținut că natura umană se definește prin exercițiul alegerii personale.
Am redescoperit caracterul central al libertății pentru lumea occidentală când, într-o pinacotecă din Viena, am privit pânzele lui Pieter Bruegel cel Bătrân, cel obsedat de lupta cosmică între Post și Carnaval... Splendoarea alegerii personale am regăsit-o și în pictura lui Rembrandt - maestrul care a zugrăvit cu atâta delicatețe întoarcerea fiului risipitor în brațele tatălui. Apariția creștinismului a vindecat Europa de idolatrie: vacile sacre ori cultul maimuței au rămas practici specifice altor culturi. Pentru occidentali, doar omul se împlinește ori își ratează menirea. Tema libertății e constitutivă pentru orizontul spiritual definit de axa Ierusalim-Atena-Roma. Ne putem întreba, acum: ar fi prosperat societatea apuseană în absența unui proiect teologico-politic de îmblânzire a naturii umane (prin credință) și de uzurpare a impulsurilor faraonice (prin supremația legii)?
Fie că libertatea individuală derivă dintr-un exercițiu al rațiunii (așa cum socoteau dominicanii inspirați de scrierile lui Aristotel), fie că libertatea este expresia voinței (așa cum credeau franciscanii persuadați de teologia lui Augustin din Hippona), diferența față de regnul animal apare oriunde există human agency. Teologia a făcut ca termeni precum schimbarea mentalității (metanoia) să devină mai importanți decât vechile categorii ale gândirii grecești: physis ori polis. Creștinismul a contribuit, așadar, la democratizarea spațiului social și la dezbrăcarea instituțiilor publice ale Occidentului de reflexele despotice ale puterii executive.
Timp de secole, structurile asociative ale monahismului occidental au funcționat ca bastion al profetismului social. Figurile stelare ale comunităților spirituale, cum ar fi Ambrozie din Milan, Atanasie din Alexandria sau Ioan Gură de Aur, și-au manifestat scepticismul ironic față de puterea politică. Cum și-au permis slujitorii altarului să înfrunte deciziile unor împărați de la Roma sau Constantinopol? În virtutea oficiului sacerdotal, dar și a preoției universale proclamate de Evanghelia lui Hristos.
Sinoadele ecumenice și adunările conciliare locale presupuneau, de asemenea, un sistem ecleziastic de guvernare bazat pe noțiunea de reprezentare (ceea ce l-a făcut pe Constantin Noica să spună că Europa s-a născut în 325, la Niceea). Liderii chemați să redacteze Crezul Bisericii creștine n-au putut ignora vocea poporului. În plus, viața sacramentală deschisă tuturor credincioșilor a creat, din nou, un spațiu social egalitar pe care cetatea grecească, structurată ierarhic, nu l-a putut imagina niciodată. Sclavii și femeile erau emancipați de vechile legături impuse de cultul păgân al familiei patriarhale. Egeria din Spania, Paula din Roma, Melania cea Tânără sau Olimpiada din Constantinopol și-au asumat rolul de sponsori ai vieții spirituale din cetățile Mediteranei.
Prin credință, libertatea față de patimi și față de constrângerile lumii fizice devenea accesibilă nu doar oamenilor înzestrați cu minte (așa cum și-au dorit filozofii Antichității clasice), ci și muritorilor de rând. „Dumnezeu este cu noi“, afirmau creștinii, relativizând astfel cultul platonic al intelectului, complexul de superioritate etnică al romanilor față de barbari, „norocul“ (fortuna) invocat de clasele aristocratice sau ciclul temporal al creșterii și descreșterii, observat în natură.
Modernitatea occidentală și națiunile libere
Nu doar oamenii luați individual, ci și națiunile europene și-au dorit libertatea. Din acest motiv, monarhiile constituționale ale Europei și-au pus treptat regii (sau reginele) sub control parlamentar. Puterea executivă s-a legitimat printr-un mandat reprezentativ, împrospătat după fiecare rundă de alegeri. Îmbrăcată în culorile libertății, democrația creștină a permis lărgirea bazei de recrutare a talentului civic.
Un document normativ pentru tradiția occidentală, așa cum este Constituția Statelor Unite, face din dreptul la viață, dreptul la proprietate și dreptul la libertate valori sacrosancte. Dincolo de granițele lumii nord-atlantice, supușii unui șah persan, țar rus sau împărat chinez n-aveau deloc demnitatea unui om înzestrat cu „drepturi inalienabile“. Pentru semnatarii Declarației de Independență, sursa demnității omului nu era guvernul, ci Providența. De aici și suspiciunea funciară a sistemului republican față de acumularea puterii în mâinile unei singure persoane (regele sau președintele) ori ale unei singure instituții (guvernul). În plus, drepturile fundamentale nu pot fi plebiscitate, ci doar afirmă (precum axiomele geometriei în spațiul euclidian).
Chiar dinaintea modernității, așadar, Occidentul s-a lansat într-o vastă aventură cu uriașe consecințe asupra întregului mapamond. Deși numeroase puteri guvernamentale au tolerat comerțul cu sclavi (din Africa și Brazilia până în America de Nord sau Caraibe), societatea civilă a reacționat și a câștigat o grea bătălie pentru conștiință. Grigore de Nyssa condamnase deja la finele veacului al IV-lea maladia socială pe care mișcarea lui William Wilberforce a reușit s-o eradicheze abia spre începutul secolului XIX. Actul de-a cumpăra și de-a vinde omul făcut după chipul și asemănarea lui Dumnezeu contrazice esența vieții: aceea de-a fi un dar al Ziditorului făcut celei mai nobile creaturi. Cu aceste argumente teologice, preoțimea ortodoxă s-a putut împotrivi iobăgiei din Transilvania. Nu poți tranzacționa oamenii ca pe niște oi sau capre, predicând apoi Evanghelia în zilele de sărbătoare.
Este adevărat, însă, că șerbia est-europenilor n-a fost abolită de regimurile autoritare ale otomanilor, ci de către susținătorii libertății individuale și ai egalității în fața legii. După războaiele napoleoneene și după războiul civil din America, milioane de occidentali au fost recunoscuți drept membri legitimi ai unui corp politic numit națiune. Între universalitatea Bisericii și particularitatea orașului, națiunea a devenit mediatorul identității publice a sinelui. Așa cum observa Pierre Manent, națiunile Europei au apărut pentru a promite cetățenilor, simultan, libertatea grecilor (și tumultul agorei) dimpreună cu pacea romană (și supunerea față de lege).
În anumite focare de rasism sau antisemitism ale lumii europene, discriminările au persistat în mod lamentabil. Ideea regulativă a Occidentului a rămas, însă, libertatea individuală. Cronica lumii noastre include, așadar, istoria teribilei încleștări între fatalitatea geografiei și oportunitatea socială, între frică și curaj, între conștiință și gregaritate, între tiranie și libertate. Ocidentul a permis unora să fie groparii talanților proprii, iar altora să devină lucrători harnici în țarina lumii. Virtutea morală și prosperitatea economică s-au născut, însă, pe solul libertății.
* Mihail Neamțu (www.mihailneamtu.org) este doctor al Universității din Londra.
Comentarii 6
toma necredinciosu' - 09-15-2016
"Fără libertate, omul n-are demnitate. Marele Cod al culturii europene numit Biblia ne spune că demnitatea lui Adam a izvorât din posibilitatea de-a opta - o înzestrare pe care Ziditorul universului i-a conferit-o în exclusivitate. Plantele n-au de ales; nici pietrele. Când este lipsit de această facultate, orice muritor revine la condiția ontologică a dobitoacelor. De la Moise sau profeții Vechiului Testament și până la scrierile apostolului Pavel, mărturia textelor patristice sau retorica puritanilor americani, civilizația Decalogului a susținut că natura umană se definește prin exercițiul alegerii personale." Cum se impaca afirmatia de mai sus cu a doua porunca a decalogului: "Să nu-ţi faci chip cioplit şi nici un fel de asemănare a nici unui lucru din câte sunt în cer, sus, şi din câte sunt pe pământ, jos, şi din câte sunt în apele de sub pământ! Să nu te închini lor, nici să le slujeşti, că Eu, Domnul Dumnezeul tău, sunt un Dumnezeu g(z)elos, care pedepsesc pe copii pentru vina părinţilor ce Mă urăsc pe Mine, până la al treilea şi al patrulea neam." Asa suna intreaga cea de a doua porunca. Unde ramine liberul arbitru daca Domnul pedepseste pina in a treia si a patra generatie. A cincea generatie s-il recapata. Sa vina apologetii, sa ma indrume, sa ma certe. Eu cred ca exact aici isi da crestinismul cu firma-n cap. Jahwe ma pedepseste pentru vinile strabunicilor, si ma pot mintui prin suferinta si sacrificiul uman indurat de altu'. Nimic pe barba mea. Si pedeapsa, dar si mintuirea le datorez altora. Eu si demnitatea mea pot sa nu-mi fie de nici un folos. Abandonul tuturor facultatiilor critice, insa, ajuta grozav. Si mai e ceva. Bietul Adam. Cum zicea Christopher Hitchens, Adam a fost creat bolnav si i s-a poruncit sa fie sanatos. Ce demnitate sa avem in asemenea circumstante. La ce demnitate ne putem astepta de la un Dumnezeu capricios. Omul nu poate decit prin emanciparea fata de Jahwe sa-si cucereasca demnitatea. Demnitatea, ca si libertatea nu par a putea sa fie cadouri ci numai cuceriri. Nasol, nu-i asa domnule Neamtu. Dar asta e problema la dumneavoastra teologii. Nu vreti sa va lasati condusi in directia indicata de evidente. Extrageti din Biblie ce va convine. In fiecare epoca altceva. Cu Biblia in mina au fost justificate toate barbariile, de la inchizitie pina la sclavagism. Iar biserica noastra ortodoxa nu a fost mai breaza decit cea metodista a lui Whitefield( ca nu a existat doar Wilberforce, iar aici putintica onestitate intelectuala s-ar fi impus, sa-mi fie cu iertare). Biserica a tinut robi in tarile romane pina in 1856. Pai cum, popii Cis-Silvani nu citeau din aceeasi Biblie? Sau poate popii transilvani erau mai aproape de leaganul iluminismului decit confratii moldo-vlahi? Intreb si eu, biet mirean ratacit. M-am cam saturat sa mi se spuna intr-una cite daruri mi-a facut crestinismul. Nu mi-a facut. Toate binefacerile pe care apologeti de pretutinde le proslavesc au fost obtinute impotriva preceptelor crestine si a birocratiilor eclesiastice. Lupte sa mai dau si astazi. In Romania lui 2016 inca mai trebuiesc salvate minoritatile sexuale din ghearea lui Jahwe si a adeptilor sai. Cum se face ca biserica nu a sarit inca in ajutorul lor. Nu sint si ei facuti dupa chipul si asemanarea Domnului. Probabil ca nu. Sau l-a vazut cineva pe Daniel Ciobotea, Stelian Tofana, Plesu, Patapievici, Baconschi, Radu Preda sau Eugen Tanasescu sa sara la bataie in favoarea homosexualilor. Toti cei sus mentionati sint persoane de tot respectul, au dupa mine, insa, cusurul de a nu recunoaste creatia Domnului in totalitatea ei. Domnule Neamtu, lucrurile nu stau asa cum v-ar placea dumneavoastra. Dupa Darwin nu se mai poate pretinde ca ar fi avut dreptate William Paley. Paley a gresit. Darwin a avut dreptate. Punct. La fel se comporta Decalogul lui Moise fata de Declaratia drepturilor omului. Decalogul a fost o prima tentativa de codificare ale drepturilor omului. Iar primele tentative, deobicei, nu sint si cele mai reusite. Decalogul nu mai poate fi revizuit. A fost scris de insasi Jahwe, batut in piatra nu ori cum. Drepturile omului vor fi revizuite adaugate samd. Ma tot mir cum de a irosit Jahwe primele patru din zece porunci cu prostioare si sa uite sa ne spuna sa nu ne tinemi sclavi sa nu ne ucidem copii in batai, sa protejam mediul etc. Fac o profetie, ma arunc. In urmatorii cincizeci de ani primatele din familia hominidelor vor fi protejate de Carta drepturilor omului sau ceva asemanator cu toate ca in Facerea 1:28 scrie: Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!" Asa se va intimpla in pofida intelepciunii biblice, si omul va vedea ca asa e bine. Salut. Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: "Creşteţi şi vă înmulţiţi şi umpleţi pământul şi-l supuneţi; şi stăpâniţi peste peştii mării, peste păsările cerului, peste toate animalele, peste toate vietăţile ce se mişcă pe pământ şi peste tot pământul!"
Răspundelaur22 - 09-09-2016
bal bal mult bal bal. Occidentul nu e ceea ce se vede cu ochiul liber ci ceea ce imi imaginez eu de aici din fundul curtzi ca este. Marea cultura si civilizatie institutzionala occidentala nu a avut nici-o problema ideologica sau metodologica cu traficul de sclavi ori genocidul planificat din America ori Australia. Nu nu nu a fost nici-o problema sclavia si genocidul au fost pe deplin compatibile cu marile instituztii ale occidentului = staul de drept britanic, francez, olandez spaniol ori portughez. Asa ca …. Hai prosteste-ma , hai daca-tzi da mana !
Răspundebob - 09-06-2016
un surescitat aiuristic! a facut o lista-wikipedia de nume si a tras doua slogane!
RăspundeV Popa - 09-06-2016
Ma tem ca l-ati uitat pe Marx care scria in 1844 in "Problema Evreiasca": "Despartirea omului in evreu si cetatean, protestant si cetatean, a omului religios in om si cetatean nu este nici o deceptie impotriva calitatii de cetatean, nici o cale ocolita de emancipare politica, este emanciparea politica in sine, metoda politica de emancipare de religie. Bineinteles, in perioadele in care statul politic este creat in mod violent din sanul societatii civile, cand eliberarea politica este forma prin care oamenii aspira la eliberarea lor, statul poate si trebuie sa mearga pana la abolirea religiei, la distrugerea religiei. Dar acest lucru poate fi facut doar in masura in care se continua cu abolirea proprietatii dusa la extrem, prin confiscare, prin taxare progresiva, la fel cum se merge pana la abolirea vietii, la gilotina."
RăspundeValentin Cernea - 09-06-2016
Biblia , cartea de baza a europenilor, ne spune ca Adam opteaza in limitele date de Creator. Numai Dumnezeu stie tot si cunoaste tot pana la sfarsitul istoriei si guverneaza viata oamenilor. De aici rezulta problema crestinismuui, anume problema raului. De ce nu poate impiedica Dumnezeu care stie totul dinainte, aparatia unori "adami" tip Hitler de exemplu? De ce trebuie sa moara un copil nevinovat pe strada calcat de o masina ? Un posibil raspuns il gasim in Cartea lui Iov. Dumnezeu ii spune lui Iov ca problema lui nu este Iov ( si aici eu cred ca se referea la omenire in general ) , problema lui Dumnezeu este Leviatanul, fiara pe care numai el o poate ucide , nu omul. Deci exista un rau si in lumea creata nu numai in cea necreata. Nivelul de civilizatie atins de cultura occidentala nu este rodul Bibliei. este rodul miscarii renascentiste, a muncii de cercetare stiintifica exemplare depuse de calugari in epoca medievala , este rodul staruintei in cercetarea lumii facute pe cai stiintifice, este rodul inteligentei oamenilor care au stiut sa se foloseasca de ce au descoperit Sa nu uitam ca sacerdotii Bisericii a cautat sa impiedice aceasta miscare de redesteptare a omului din frica de a nu li se mai recunoaste suprematia ! Inchizitia a facut ravagii in acea perioada. Acum ISIS face la fel folosind aceleasi metode. Europa este modelul de civilizatie umana realizat prin forte proprii ale umanitatii. Eu cred ca pe Dumnezeu efortul asta civilizator facut de om il va ajuta foarte mult in lupta cu Leviatanul.
Răspundeion - 09-06-2016
iar lozinci surescitate! eu nu inteleg cine suporta gargara asta pseudointelectuala si imitatic-conservatoare de balta in stil pseudoamerican!
Răspunde