Pe aceeași temă
Pentru Joseph de Maistre violența e o mântuitoare oportunitate. În loc de a o ostraciza, mai cu folos ar fi să-i credităm misterul – Dumnezeu însuși, mai presus de restrânsa noastră înțelegere, îi controlează frâiele. Natura, oamenii, Creatorul – toți sunt prinși în acest vârtej ucigaș, toți au mâinile mânjite de sânge. Animalele se devorează de la micul dejun unele pe altele, războaiele sunt mai decimatoare ca molimele, iar pedeapsa divină pare mai grăbită și intransigentă ca moartea. Salvarea vine – în opinia sa – prin cât mai fidela interpretare a acestei inexorabile tragedii: zarurile sunt aruncate, contează doar patosul încleștării. Nobilă sau cinică – depinde din ce unghi privim –, o astfel de acceptare a violenței îi atașează acesteia un nimb de eroism, străin celui ce fuge, dintr-un motiv ori altul, din calea ei. În fond, imperativul implicit al unei asemenea abordări e refuzul de a chestiona legitimitatea recursului la violență – a o pune sub semnul întrebării ar presupune a compromite strategiile oculte ale Providenței. De aceea, eroul său e călăul, executorul împăcat al crudei, dar salutarei – pentru semeni, dar și pentru condamnat – pedepse. Această nechestionare poate fi – doar aparent paradoxal – reconfortantă: ne scutește de chinuitoare dileme de conștiință.
Fiindcă a opera distincții în fluxul impetuos al violenței generează nu puțin disconfort. În același timp, terenul e unul glisant pentru conștiință, fiindcă căutatele legitimități sunt – oricât ne-ar displăcea acest lucru – relative. Într-unul dintre episoadele seriei Decalog, Krzysztof Kieślowski a pus sugestiv în paralel crima și pedeapsa unui tânăr, în Polonia comunistă – gesturile sunt aproape similare, fie că e vorba de un omor din spleen, într-un loc viran, cu o victimă întâmplătoare, ori de o execuție legală, într-o închisoare, în urma unui proces. Sau, dacă privim la scara istoriei politice, câte dintre războaiele onorate de urmași drept glorioase nu au fost, mai degrabă, oribile masacre? Pacifiștii – în numele unui ideal mai programatic în ultimele secole – au visat să extirpe o astfel de plagă. Rezultatele sunt însă discutabile: războaie mai rare, dar mai devastatoare. Violența dezlănțuită rămâne nu doar un debușeu al mâniilor învârtoșate, ci și un instrument al unor reglaje istorice inefabile, dar fundamental ambigue. Unele strategii de domesticire n-au eșuat, dar ambiguitatea s-a întețit – o victorie à la Pirus, ce-i drept. Fiindcă însăși construcția autorității e imprescriptibil tributară unei asemenea dozări: de ce ar fi omul liber și supus în același timp? Egalitatea – calul de bătaie al modernității politice – nu a eliminat frica, iar, dacă furiile divine s-au evaporat, cele umane nu sunt mai puțin imprevizibile. A instrumenta frica nu e însă doar o specialitate a preoților și dictatorilor – de altfel, chiar și în arcanele puterii cu aparențe democratice se mai forjează, din când în când, câte o strategie a tensiunii –, ci și o cotidiană dinamică socială. Ne place să credem că civilizațiile sunt superioare barbariei, dar în același timp ne entuziasmăm ușor, ca spectatori, de libertatea de mișcare a unui tâlhar care încalcă regulile cu nonșalanță. Deseori chiar îl transformăm fără mari rețineri, cu o discretă admirație, într-un Robin Hood tragic, capabil să mântuiască violența în numele unei cauze nobile – desigur, o noblețe discutabilă, dar pentru nu puțini seducătoare. Un exemplu, printre multe altele: recentul film al lui David Mackenzie, Cu orice preț (Hell or High Water)– un western proaspăt, nu lipsit de rafinament (vizual și muzical). Un viitor mai prosper pentru doi adolescenți pare să merite patru morți, un pic de teroare citadină și câteva clipe de jubilație revanșardă. Nu doar anumite personaje îi înțeleg (și acoperă) pe cei doi frați în luptă cu ticăloșiile capitalismului, dar mulți dintre noi ne bucurăm că unul a scăpat basma curată – ar fi putut fi demascat, dar i-a lipsit căința lui Raskolnikov, pe care s-o speculeze alt polițist cu flerul lui Porfiri Petrovici. În fond, intuiția urmăritorului e corectă: cei doi frați sunt doar cele două fețe ale lui Ianus – asocierea lor nu e doar conjuncturală. Parafrazând parabola lui Iisus amintind de bogăția care mereu pute a nedreptate, se poate gândi la fel despre violență: ceea ce contează e frățietatea – în diferitele sale sensuri – pe care o prilejuiește. Nu e Butch Cassidy și Sundance Kid unul dintre cele mai încântătoare filme despre prietenie? Să nu uităm de Tarantino, paradigmatic cu Cei 8 odioși: diferența dintre buni și răi e atât de subtilă, încât nu ține deloc de maniere.
Cu subtilitatea se confruntau și asceții. Cum să eviți vinul dracilor – Evagrie Ponticul numea astfel mânia, prezentă în influenta sa taxonomie a patimilor -, iată o chestiune mai complicată decât ar părea. Vocabularul războinic îl folosise deja – adresându-se efesenilor – apostolul Pavel, care înduhovnicise ceea ce și Platon pusese în slujba filosofiei – curajul. Să fim însă sinceri, fără să fie udat de mânie, am aștepta în zadar să rodească minunatele sale fapte. Dar nu e vorba doar de a pune – o rețetă hollywoodiană mereu de succes – răul în slujba binelui. Asceții erau convinși că mânia, ca orice forță, e un resort divin. Și necesită doar o judicioasă folosire. Dar să nu-i vedem doar drept pacifiști avant la lettre: uneori ridicau mâna cu sfântă mânie – a cunoscut-o pe propria piele vestita Hypatia din Alexandria Egiptului, sfârtecată în biserică; au cunoscut-o și celebre edificii ale Antichității, distruse cu aceeași furie drept capiști ale idolilor – iar autorii, ca și Chiril, patriarhul care girase uciderea filosoafei – Agora, filmul lui Alejandro Amenábar, nu e o simplă mistificare nerușinată –, au fost canonizați pentru îndrăzneala lor distructivă. Ne oripilează încrâncenarea islamiștilor de azi împotriva unor vestigii arheologice, dar uităm că la baza civilizației noastre creștine a stat și o doză de barbarie. Unii – creștini ori post-creștini – o regretă.
Pavel Florenski, un teolog cu vocație enciclopedică, printre alte mize antiiluministe, își alesese și reconsiderarea geloziei – mai ales a zelului care întreține focul unei prietenii, cu exclusivismul său angajant. Prea o luaseră în râs filosofii moderni, preocupați să aplaneze conflicte, în opinia lor, de o tulbure meschinărie. Teologul rus vedea, în schimb, în pierderea ardorii doar o jenantă apatie. La mijloc e nu doar vreo dilemă erotică – Platon însuși se întrebase dacă nu e preferabilă iubirea fără iubire –, ci chiar mistica violenței: am dreptul să solicit imperativ iubirea din partea cuiva? Zeloșii nu vor respect, ci de-a dreptul iubire. Pentru ei ori pentru cauza lor.
Dacă marile idealuri sunt inevitabil mânjite de sânge, decisivă devine economia absolvirilor. Cu alte cuvinte, păcate serioase precum omorul sunt iertate nu pentru penitență, ci pentru rațiuni superioare. Să nu ne închipuim că doar imami rătăciți pot acorda absolviri ca cecuri în alb. Au făcut-o și episcopi, cum aflăm din ineditul documentar Nopți albe, realizat de Eliane Raheb – una dintre revelațiile ediției din acest an la TIFF, care a consacrat o secțiune regizorilor libanezi. Prilejul l-a constituit căința publică a lui Assaad Chaftari, fost comandant-adjunct al serviciului de informații al unei miliții maronite – un caz încă singular, cel puțin la acest nivel. Mărturisirea cea mai surprinzătoare se referă tocmai la absolvirile episcopale acordate înainte, în ceea ce am putea numi interes de serviciu – eliminarea fizică a adversarilor, discreționar. Biserica își propunea să supraviețuiască, considerându-se amenințată de un Islam în expansiune – mai ales prin numărul mare de refugiați palestinieni, care tulburaseră fragilul echilibru politico-demografic. Dar, dincolo de conjunctura istorică, resortul intim a fost – cum recunoaște acum – unul de opțiune morală: declasarea alterității – a conaționalilor musulmani, în acest caz. Dezumanizarea adversarului e deja în protocolul standard al tehnologiei masacrului. Oricum, strategia episcopului (și a cruciaților săi) a fost perdantă: palestinienii înarmați ai lui Arafat au plecat – goniți, în cele din urmă, de armata israeliană –, dar emigrația provocată de război a atins cu precădere comunitatea maronită, astfel încât creștinismul a devenit minoritar în Liban. Iar conștiințele, ca aceea a fostului ofițer de informații, au ieșit răvășite după 15 ani de zel războinic. Chaftari prezintă în timpul intervievării o fotografie din acea perioadă – deși tânăr, avea chiar un început de burtă, cum remarcă acum malițios fiul său. În orice caz, imaginea era a unui om sigur de sine și fără apăsarea îndoielilor, gratificat de menirea sa.
Cum spunea Joseph de Maistre, călăul merge liniștit la culcare după ce și-a spălat mâinile. Într-un război, dreptul învingătorului – fie și fugace – poartă cu sine perspectiva execuțiilor. Altfel spus, cine are gustul sângelui primește, în sfârșit, oportunități legitime. Așa apar călăii de-o zi, iar alibiul oferit de război e apreciabil. Și cu toată profesionalizarea masacrelor – educația virilă dorită de Himmler, de pildă –, până la urmă funesta eficiență a oamenilor obișnuiți e mai uimitoare – Christopher Browning ne-a intrigat cu sinistra poveste a unui banal batalion al poliției germane, un oarecare nr. 101. E greu să nu bănuim un adevărat gust al sângelui, o plăcere aparte ce zace ascunsă în inima atâtora dintre noi. E adevărat că, odată cu evoluția tehnologică, omorul s-a mai abstractizat: a lansa o bombă nu e totuna cu a spinteca cu sabia, stropit de sângele victimei și părtaș la icnetele ultime ale morții. A masacra apăsând pe un buton e una, iar a tăia gâturi la rând e alta. Probabil și atracția exercitată asupra multor aspiranți islamiști ține de această re-concretizare a omorului. Dar și de o democratizare a funcției călăului. Restrânsa breaslă de ieri e azi larg deschisă, iar amatorismul e în floare. În fond, principala inovație socială a statului preconizat de islamiștii contemporani – o lecție care-l seduce și pe vecinul Erdoğan – e noul statut acordat călăului: regizor, circar, preot (al unui nou cult sacrificial). Acest din urmă aspect ar trebui să ne îngrijoreze cel mai mult, fiindcă ține de aceeași tendință – altfel, salutară – de re-concretizare a vieții, ceea ce o face redutabilă când e amestecată cu fantasme religioase. Călău-sacrificator amator, islamistul e fascinat într-atât de sânge încât e dispus să-l împrăștie și pe al lui. Rezultă o comună baltă de sânge, de o macabră indistincție. În orice caz, procesul civilizării – cum ne-a arătat Norbert Elias – e unul pretențios, iar dispariția purcelului întreg de pe masă nu înseamnă că undeva, mai dosit, nimeni nu mai taie bucățile de carne: violența nu dispare, ci devine mai periferică.
Iisus a părut un pacifist – deși Pantocratorul bizantin era mult mai încruntat decât metamorfoza sa hipiotă la modă azi –, nelăsând alternativă: cei ce scot sabia de sabie vor pieri. De fapt, și pacifiștii pier de sabie, uneori printre primii. Iar martiriul nu stinge văpaia violenței, ci deseori chiar o ațâță.